De sidste 3 dage har jeg lidt af hold i nakken. Jeg vågnede op natten til mandag og havde ondt i nakken, men jeg tænkte, at jeg nok bare havde ligget dårligt i et par timer, så jeg vendte mig om og sov videre. Men da jeg vågnede et par timer senere, var jeg helt stiv i højre del af nakke og skuldre og kunne nærmeste ikke synke, uden at jeg fik jag og stød. Jeg ved ikke, om det skyldtes en dårlig stilling i løbet af natten, eller om jeg måske have overanstrengt mig til træning om søndagen. Hold i nakken kan komme af flere årsager.

Umiddelbart føltes det ikke som om, at der sad noget fast. Det føltes mere som om, at musklen var overspændt, for når jeg slappede af i hele kroppen, løsnede smerterne sig og så gjorde det ikke ondt. Indtil jeg sank eller lavede den mindste bevægelse, hvor musklen atter spændte op. Hele mandagen var jeg sengeliggende og kunne stort set ikke noget. Tirsdag vågnede jeg med lidt mindre spændinger, men ved små, hurtige bevægelser kom smerterne igen. Jeg kunne dog dreje hovedet mere og nemmere. I dag, onsdag, er de fleste smerter væk, medmindre jeg drejer hovedet for langt og for hurtigt. Men jeg kan sagtens bevæge mig rundt, hvilket er en befrielse.

I disse dage har jeg fået en masse gode råd fra min læsere (endda en kiropraktorstuderende - yes!) samt Marks fysioterapeut, der er tilknyttet klubben, så jeg tænkte, at jeg ville dele med jer, såfremt I skulle komme ud for det sammme. Jeg er selvfølgelig hverken prof eller uddannet, så jeg giver kun disse tips videre, fordi jeg følte, at de virkede for mig, og de er ganske harmløse. I skal selvfølgelig opsøge en kiropraktor, hvis I lider af smerter eller føler, at der sidder noget fast.

IS OG VARME
Hvis musklen er overanstrengt, så vil hold i nakken føles som krampe i læggen. Det var sådan, mit føltes. Derfor fungerede det godt for mig, når jeg lå med is på i 15 minutter ad gangen 1 gang i timen, og så efterfølgende varme. Når man tager isen af, skal nakken have varme. Kulden sørger for at mindske hævelser, smerter og yderligere problemer, mens varme løsner musklen op, så man kan få arbejdet smerterne væk med små øvelser og massage.

ØVELSER
Øvelser hjælper virkelig meget på at få løsnet op i nakken. Jeg lavede øvelser, efter jeg havde kølet min nakke ned og lige inden, jeg skulle sove, så musklerne ikke var kolde, når jeg faldt i søvn. Det har jeg tydeligt kunne mærke. Drej hovedet forsigtigt fra side til side, så langt om som du kan komme. Hvis det er meget smertefuldt, skal du stoppe, men du må godt presse lidt på.

MASSAGE
Massage hjalp også virkelig meget. Jeg fik addresseret præcis, hvor problemet var, og så trykkede jeg med to fingre i 15 sek ad gangen. Det kan godt gøre lidt ondt, men jeg gjorde det, og det hjalp også rigtig meget.

CREMER
Jeg var desværre ikke i stand til at gå over og købe cremer, og mandag var Mark først hjemme efter butikkerne var lukket. Så jeg fik aldrig købt varmecremer, som jeg ellers fik anbefalet. Min svigermor havde dog noget Tigerbalsam derhjemme, som hun gav mig på tirsdag aften, og det varmede helt vildt meget, hvilket jeg tror er rigtig godt for en øm nakke. Eventuelt sammen med et par øvelser. Jeg fik også anbefalet Tigerbalsam eller Biofreeze af flere læsere, så det tip vil jeg give videre.

STØT HOVEDET
Det her var ikke så meget et tip, men mere en erfaring jeg gjorde mig. Dét der gør allermest ondt ved hold i nakken, er nemlig når man bevæger sig og spænder i musklerne. Derfor fandt jeg ud af, at jeg kunne slappe af i nakken ved at bruge mine hænder som støtte, når jeg skulle vende mig eller op af sengen. På den måde spændte jeg mindre i musklerne og nerverne omkring nakken, fordi jeg lagde al vægten fra mit hoved i mine hænder, og det var den største befrielse og en kæmpe forskel i smerterne.

Jeg håber, at I kan bruge disse tips, hvis I selv kommer ud for hold i nakken eller kender nogen, der gør. De her tips kan man i hvert fald selv gøre noget ved, hvis man ikke kan komme til kiropraktor eller har andre hindringer.

Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - klik hér!

Likes

Comments

LÆS OGSÅ

@frederikkeegel